lørdag 15. mai 2010

Våronn..

Min iboende, grunnleggende pessimisme til tross ,har jeg også i år vært en liten tur på nærmeste hagesenter. For, langsmed en bitteliten bodvegg og et forfallent gjerde utafor leiligheten min er det plass til noen planter og blomster..tror jeg.
Joda, noen hadde starta et bed før min tid,- og noe av DET har jeg alt rukket å makulere med vilje.. For, nå er det liksom meg som bor her, da.. og som får lov å bruke de tilsammen 1,5 kvm med hageflekk :)
Jeg har daglige gjester i bedet, brune og ekle, og de blir også makulert ved oppmøte.. I fjor fant jeg en liten artikkel i en "verdensomrekkende" avis, der de hadde listet opp hva den brave Madam Iberia ikke gjerne hadde på menyen, og hva som er madammens yndlingsspise. Dette må selvfølgelig testes ut ! mm.. kan det være en dråpe optimisme i meg likevel ?
I fjor plantet jeg lavendel og valmuer, ja endog en liten valmuesøster , i tillegg kom krukker med julerose og rhododendron. Jammen har alt overlevd og endog uspist..
I dag begynte jeg å sette ned en minirhododendron.., og G.. alene vite hvor mange jeg i årenes løp har kjøpt og plantet i mine fordums hager.. jeg har mistet tellinga..
I går registrerte jeg at en halv valmueplante var knust i halvmånefasong, omtrent akkurat så stor som en fotball, min elskede hurdalsrose måtte amputeres grunnet ballknekk fra i fjor.. og likevel...
Til tross for gjentatte ballinnfall både på trapp og hage, så har jeg i dag likevel plantet både lewisia, valmuer og den før nevnte alperose.. mens ballene "spratt" som skvalderkål i bedet rundt meg.
Jeg har ikke lyst til å være bitchen i borettslaget, liker å være venner med mine nærmeste granner, men.. tro om jeg fårlov å ha de små spirer lenge? Det kunne blitt så fint..
Men, en kraftig sammenplanting av langtornede roser, bjørnebær og giftig eføy kunne vel også vært noe å tenke på ? Neida, bare tuller.. DET gidder jeg ikke :)
Men, duverden så godt det hadde smakt med en blås.. i steden for å blåse ut her..tror jeg... Men neida, gjør det ikke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar