tirsdag 10. mai 2011

Kom mai, du.....

har liksom aldri heelt vært den skjønne, milde i mitt hjerte, iallefall ikke på 35 år.. Neida, gjør så godt jeg kan, "jo takk, det går bra".. men det ser ut som om denne måneden forfølges av mer eller mindre traumatiske opplevelser eller livserfaringer i mitt lille liv.

Prøver så godt jeg kan å la livet også dette årets mai overflommes av lys, de hyggelige opplevelsene, de glade, gode minna, men skyggene lar seg ikke viske ut.
Nåja, livet hadde jo vært bra flatt og kjedelig uten både lys og skygger (kom ihåg det, nu), det hadde nok vært ganske så kjedelig, og definitivt ikke så gledelig det heller.
Jeg prøver jo, sånn innimellom og dann og vann, å putte bort det som ikke er så enkelt, og leite fram det som er bra. Men, jeg er sikkert ikke helt frisk, jeg, hvis jeg ikke ett sted kan få lov og tutre litt innimellom.
Så da blir det til at jeg gjør det her når jeg liksom ikke kan strø det utover FB eller til menneskene rundt meg. Men, dette blir jo også på en måte å snakke til seg sjøl, da...

Hva er så verst eller best ?
Jeg har 4 friske flotte barn, om en er "på hjul" er ho like frisk for det :) Årets bekymring der er vel at kommunen innskrenker mulighetene for alle sine "botjenestebrukere" til turer, ferier og opplevelser utenom boligen fordi de legger på stadig nye kostnader for dem som er mest avhengige av hjelp i hverdagen. Masse flotte personale der ute,- men tror også de lar seg trykke litt ned av kommunens oppfinnsomhet for å holde utgifter nede.
Hva gjør jeg da? Prøver å finne ut av ting, formaliteter og vedtak, men rette vedkommende er ikke å treffe denne uka.. Har tatt kontakt med NFU lokalt, skal prøve å finne ut hva andre kommuner praktiserer,- og til slutt må jeg finne ut om det kan være en åpning i gjerdet et sted, eller om frøkna mi, og hennes "kolleger" må slutte å gjøre ting som "koster".. Ikke alle som har så stor trygd å rutte med, de skal betale både husleie, strøm, medisiner og forbruksvarer de som andre i tillegg til hjemmehjelp, mat og klær.. De skulle egentlig fått en egen feriepott i steden for trekk... Integrering i samfunnet.. et likeverdig liv...?? Bare store ord og fett flesk ! Begrensninger settes kunstig opp for dem stadig vekk !

Stilt overfor slike problemer blir mine private sorger rimelig små tross alt.. Litt kjærlighetssorg, økonomiske bekymringer er tross alt livets krydder, ikke sant ? Byggrøt med agner i lar seg trolig søte med smil, med sol, med arbeid gjort, med stoltheten over barn og barnebarn,- og når grautfatet er tomt blir det sikkert fylt av en søtere, mer lettspist utgave.. Rødgrøt med fløte på, kanskje ?

Ha en fortsatt fin mai..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar